3. Op weg naar Singapore. - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans en Marjoan Onderwater - WaarBenJij.nu 3. Op weg naar Singapore. - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Hans en Marjoan Onderwater - WaarBenJij.nu

3. Op weg naar Singapore.

Blijf op de hoogte en volg Hans en Marjoan

04 Februari 2016 | Singapore, Singapore

We moesten woensdag 3 februari wel erg vroeg uit de veren. Om vijf uur het bed uit en om even na zessen met Hannie in de nieuwe Picasso naar Schiphol een rit van een uurtje. We vertrokken mooi op tijd en de vlucht verliep rustig Boven Oost Europe en Turkije was het nog helden en hadden we van ruim 10.000 meter een prachtig gezicht op de besneeuwd bergen van de Elbroes. Toen we boven Koerdistan en Irak kwamen werd het snel donker en tijdens de vlucht verder naar het oosten zag je in de duisternis wat grote steden van Iran en vooral van Pakistan en India. Tegen 0600 uur landden we op het vliegveld Het was inmiddels donderdag 5 februari. Changi en namen we een taxi naar het appartement van mark en Wieteke op de 19e verdieping. De kinderen waren al beneden toen we rond 0700 uur met de taxi arriveerden, en even een hazenslaapje deden alvorens de kinderen aan het werk gingen en wij richting zwembad liepen om de dag op gepaste wijze door te brengen. Als Mark en Wieteke vanavond klaar zijn met hun werk gaan we gevieren ergens eten.

• 04 Februari 2016 - 10:18

Peter:

Zo gelukkig dat jullie toch nog weg konden. Was even spannend, maar antibiotica heeft gewerkt kennelijk. Nu maar genieten daar. Wordt weer een feest en geniet ervan. Doe de kinderen de groeten.

• 04 Februari 2016 - 11:19

Dirk:

Is die nieuwe Picasso jullie nieuwe Picasso die nu tot na de vakantie op zijn nieuwe baasjes moet wachten?
    Fijne vakantie!

• 04 Februari 2016 - 12:20

Hannie:

Fijn dat jullie vlucht goed ging! Met Sam gaat het heel goed. Ze weet precies bij wie ze moet zijn voor de Frolicjes en de uitstapjes :) Het staartje staat ook weer mooi gekruld omhoog. Veel plezier nog!

Verslag uit: Singapore, Singapore

2. Blij en feestelijk vooruitzicht

We boffen met alle oosterse feestelijkheden die ons wachten. In Singapore maken we het Chinees Nieuwjaar mee en begint het jaar van de Aap. Het wordt gevierd op de eerste dag van de eerste maand van de Chinese kalender. Het is gebruikelijk dat men schulden betaalt, nieuwe kleren koopt, en het huis schoonmaakt. Er is gewoonlijk een groot familiemaal en de goden worden geëerd. Mensen geven elkaar cadeaus, in rood papier en in rood papier verpakt vuurwerk wordt afgestoken. De feesten kunnen drie of zelfs vijf dagen lang duren. Het Chinees Nieuwjaar wordt traditioneel gevierd met de drakendansen en leeuwendansen. Het feest wordt internationaal gevierd in gebieden met een grote bevolking van etnische Chinezen. Het Chinese Nieuwjaar is ook de tijd wanneer Chinezen over de hele wereld naar huis keren om op Nieuwjaarsavond met het avondeten bij hun familie te zijn.
Van onze chauffeur en gids Dewa kregen we nog een vrolijk bericht. Als we op Bali zijn is daar tien dagen lang een groot hindoefeest: de viering van Galungan en Kuningan, dat duurt van 9 t/m 19 februari. Heel Bali is versierd met bamboe stokken, ‘penjor’ genaamd. Tijdens het Galungan gaan de mannen van bijna elk dorp in de vroege ochtend al op zoek naar een niets vermoedend varken dat bij de tempel geofferd wordt. Het vlees wordt daarna voorzien van kruiden en specerijen en gebruikt om de traditionele en pittige ‘lawar’ gerechten te maken. In de dorpen op het platteland vinden de meeste festiviteiten achter gesloten muren plaats. Dorpen op het hele eiland vieren de Galungan periode op hun eigen traditionele manier. Galungan dag zelf is een drukke dag vol gebeden en non-stop eten. Nieuwsgierige toeschouwers zijn altijd welkom bij deze gelegenheden en in kleine dorpen, weg van de gebaande paden, zijn we volgens onze gids Dewa het middelpunt van belangstelling door een menigte giechelende kinderen.